takai verpakkings inspiratie

December 2017: Flavourites – www.flavourites.nl

Investeer in je klant

Verpak je producten op een mooie manier om extra op te vallen. Wees origineel, maak het persoonlijk en laat zien dat je er aandacht aan hebt besteed. Dit komt voor de ontvanger zo anders binnen dan de gewone bruine of witte doos. Je laat zien dat je aandacht hebt voor de klant, en graag een stapje harder zet. Dit wordt zeker gewaardeerd. En investeren in je klant loont altijd!

Tip: vraag de ontvangers of ze, wanneer ze blij en tevreden zijn, een social media post wijden aan het pakketje. Dit kun je bijvoorbeeld meenemen als bedrukking op je verpakking, of op de with compliments card erbij schrijven. “Word je blij van dit pakketje? Wij worden blij als je het deelt op social media met #naamwebshop”.

Niet zo’n groot budget?

Natuurlijk zijn de dubbelzijdig full colour bedrukte verzenddozen met je logo in goud foliedruk op vloeipapier het gaafst om te hebben. Is alleen niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig is er smart packaging. Oftewel; slim omgaan met je verpakking zodat je met weinig middelen toch iets moois kunt maken. Denk aan sluitzegels (hoeft niet het bekende kleine rondje te zijn; ook groter formaat is mooi), een sleeve, tape, stickers of je eigen inpakpapier. Maar ook stempels of een preegtang zorgen voor een branded package. Zo kun je met de standaard verpakkingen uit de voeten, en ‘brand’ je het door middel van goedkopere middelen.

Inspiratie nodig?

Kijk dan eens op www.takai.nl/verpakkings-ideeen/

takai in Blikopzeewolde

Juli 2017: Blik op Zeewolde – www.blikopzeewolde.nl

Takai: verpakking is een communicatiemiddel

In deze tijd van online winkelen is een verpakking als een etalage, het eerste fysieke contact met de klant. Waarom zou je dan nog voor een anonieme verpakking willen gaan? Dat vroeg projectmanager Tessa Dijkhuis van het Zeewoldese communicatiebureau Commplot zich af. Het antwoord op de vraag gaf zij zelf; het resultaat is Takai branded packaging, waar zij samen met Paul Hoff, eigenaar van Commplot, en grafisch vormgever Mark van ’t Veer nu de scepter zwaait. Branded packaging is het doorvoeren van de huisstijl in de (verzend)verpakking van de producten. ‘Het gaat niet alleen om de inhoud van het pakket, De verzenddoos is meer dan alleen functioneel. Als webshop kan je het verschil maken met de verpakking. De eerste indruk is bepalend over hoe je denkt over iemand en dus ook over een bedrijf. Kleur, vorm en textuur scheppen een verwachting over smaak, kwaliteit, luxe en persoonlijkheid. Er wordt een mening gevormd, voordat het echte product is gezien. Het zorgt ook voor merkbeleving bij klanten. Klantloyaliteit is een bekend probleem bij webwinkels. Het aanbod webwinkels is enorm en de consument vooral prijsgericht. Een groot deel van de klanten weet na een paar weken niet meer waar een product besteld is. Dijkhuis: ‘Met branded packaging treed je uit de anonimiteit. Het is een extra communicatiemiddel.’

’Vanuit Commplot, bureau voor concept, branding & webdesign, heeft Tessa Dijkhuis jarenlange ervaring als projectmanager van brandingprojecten en weet de weg bij toeleveranciers in de grafische industrie. Voor klanten is het ideaal dat zij ontwerp en productie op één plek vinden en ze niet zelf op onderzoek hoeven te gaan in de brei van producenten.

In samenspraak met de klant wordt eerst en mooie en slimme fysieke verpakking bedacht, daarna het grafisch ontwerp voor de verpakking (doos, tape, envelop, vloeipapier et cetera) en wordt ervoor gezorgd dat die in de gewenste oplage en uitvoering wordt geleverd. Op de website staat het vaste aanbod maar ‘op aanvraag’ is zo ongeveer alles mogelijk. ‘We denken graag mee in creatie en slimheid. Wat ons betreft is het vooral de kunst van het opvallen en het laten zien dat je een professioneel bedrijf bent dat aandacht besteedt aan het product én de klant. Zo ontstaat klantentrouw en een merkrelatie.’